Rowery Najczęściej rowery zjazdowe ważą w przedziale
16-20 kg, są w pełni amortyzowane i posiadają geometrię odmienną
od reszty rowerów górskich. 203 mm (8 cali) skoku zawieszenia jest
niejako normą, jakkolwiek są również modele mające nawet 300 mm.
Dużej średnicy 203 mm tarczowe hamulce hydrauliczne (podobne budową
do motocyklowych czy samochodowych) pozwalają szybko zatrzymać się,
nawet przy sporej prędkości. Rowery zjazdowe i freeride'owe są bardzo
podobne, choć są między nimi pewne nieznaczne różnice. Głównie zmiany
sprowadzają się do niżej osadzonego środka ciężkości, dłuższego
rozstawu osi i bardziej płaskiego kąta główki, co owocuje większą
stabilnością i bardziej przewidywalnym prowadzeniem roweru podczas
skrętów.
Zazwyczaj stosowane są dwu półkowe olejowo - sprężynowe widelce
amortyzowane o skoku 170 - 203 mm, jednak w ostatnim czasie w
ramach redukcji wagi zaczyna się stosować powietrze jako medium
amortyzujące, jak również amortyzatory jedno półkowe. Bardzo
często podczas zmniejszania masy roweru idzie się na kompromis
między wagą a wytrzymałością, stosując lżejsze komponenty z
innych dyscyplin rowerowych (np. siodełka szosowe).
Z powodu dużych prędkości uzyskiwanych przez zawodników w trudnym
terenie jest to sport bardzo urazowy, mimo stosowania specjalnych
osłon ("zbroi"), pełnych zestawów ochraniaczy na ręce i nogi oraz
kasków ze szczęką. Są one zbliżone wizualnie do motocrossowych,
lecz są lżejsze, mniej wytrzymałe oraz nie dopuszczone do używania
na motocyklach.